راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال و 7 نکته که لازم است بدانید

راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال و 7 نکته که لازم است بدانید 1

راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال

طبق یک تعریف پیش پا افتاده قاشق و چنگال ها ابزار و وسایلی هستند که به ما برای صرف غذا کمک می کنند. با توجه به اینکه اکنون دیگر نمی توان بدون قاشق و چنگال غذا خورد و یا بدون آن ها از مهمان ها در مراسم مختلف پذیرایی کرد، بنابراین مقاله ذیل که درباره راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال است به شما کمک می کند تا بتوانید محصولی کاربردی و با کیفیت را تهیه نمایید.

برای خرید قاشق و چنگال مناسب باید چند مورد را هنگام خرید در نظر گرفت که ما در ادامه این مطلب شما را با این نکات آشنا خواهیم کرد تا بتوانید سرویس قاشق و چنگال مناسبی را برای جهیزیه و یا خانه خود تهیه نمایید. اما پیش از آن بهتر است به طور خلاصه به مرور تاریخچه استفاده از قاشق و چنگال بپردازیم.

شاید دقت کرده باشید که گاهی اوقات استفاده از یک وسیله چنان برای ما عادت می شود که کمتر پیش می آید از خودمان بپرسیم واقعا قبل از وجود اینها چه می کردیم؟ و اگر همین قاشق و چنگال ها به وجود نیامده بود یا بهتر بگویم اختراع نشده بود ما چطور باید غذا می خوردیم؟ خیلی قبل تر که حتی واعظان اروپایی نیز آن را وسیله ای شیطانی قلمداد می کردند غذا چگونه صرف می شد؟ خوب مشخص است از دست برای خوردن غذا استفاده می شد.

اگر به 130 سال گذشته در ایران برگردیم خواهیم دید که ایرانی ها نیز برای خوردن غذا از دست هایشان استفاده می کردند. البته چاقو در ایران وسیله ای بسیار قدیمی به شمار می رود که برای بریدن گوشت و شکار و … از آن استفاده می شده است اما برای خوردن غذا مردم صرفا از دست ها استفاده می کردند.

در دوره قاجار و پس از سفرهای متعدد ناصر الدین شاه به فرنگ، استفاده از خیلی چیزها که تا آن زمان در ایران باب نبود رواج پیدا کرد که یکی از آن ها قاشق و چنگال بود و مردم کم کم با این وسیله آشنا شدند و برای خوردن غذا از قاشق استفاده کردند.

چنگال هم که مدت ها بعد به وجود آمد و جای خود را سر میز و سفره های غذا باز کرد. البته برخی از مردم تا مدت ها نیز قبول نمی کردند تا از این وسیله یعنی قاشق و چنگال استفاده نمایند و در برابر آن مقاومت می کردند اما ظاهرا جز تسلیم در برابر این محصول کارآمد چاره دیگری نداشتند.
در ایران هنوز هم در بعضی از روستاها مردم به خوردن غذا با دست ادامه داده و آن را یک سنت دیرینه می دانند.

برای خرید یک سرویس قاشق و چنگال مناسب رعایت چند نکته مهم است که ما در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

[aparat id=”JySG4″]

 

1. هزینه و بودجه

برای خرید هر کالا و محصولی شما باید ابتدا توانایی خرید خود را مشخص نمایید یعنی ببینید در حال حاضر برای خرید کالای مورد نظر تا چه میزان می توانید هزینه نمایید و یا به قول معروف پول خرج کنید. این روزها در بازار لوازم خانگی غیر برقی مدل های متنوعی از سرویس های قاشق و چنگال موجود است که می توانید از بین آن ها بر اساس سلیقه تان دست به انتخاب بزنید اما مشخص است که برندهای با کیفیت تر از قیمت بالاتری هم برخوردارند که نمی توان آن را نادیده گرفت. البته این گفته ما بدین معنا نیست که هر محصولی که قیمت بالایی دارد حتما از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

2. جنس سرویس قاشق و چنگال

همان طور که پیشتر گفتیم در بازار مدل های مختلفی از سرویس های قاشق و چنگال موجود است که ساخت کشورهایی از جمله ایران، چین، ترکیه و کشورهای اروپایی و غیره می شود اما بهترین نوع قاشق و چنگال ها آن هایی هستند که از جنس استیل تهیه شده باشند.
برخلاف گذشته که برای ساخت قاشق و چنگال از فلزاتی مانند نقره، روی و مس استفاده می شد در حال حاضر این محصولات از استیل ساخته می شوند، هرچند که آلیاژ اصلی به کار رفته در آن ها آهن است.
ساختار مولکولی آهن آن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند و قابلیت شکل پذیری بیشتری را به آن ها می بخشد. برای ساختن استیل، آهن و کربن را با هم تا ۷۲۷ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند تا ساختارهای بلوری استیل به وجود آید. برای جلوگیری از زنگ‌زدن نیز نیکل و کروم به استیل اضافه می‌شود.

به همین جهت است که استیل نیکل – کروم 18.10 در حال حاضر یکی از بهترین جنس ها در ساخت و تولید ظروف استیل به شمار می آید. این میزان استفاده از کروم و نیکل در ظروف استیل مقاومت آن را در برابر زنگ زدگی و خراش بالا برده و جای بیشتری به آن می بخشد.
محصولاتی با این کیفیت سالیان سال برای شما کار خواهند کرد و تغییر رنگ و حالت نخواهند داد.

 

راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال و 7 نکته که لازم است بدانید 2

3. تعداد و کاربرد سرویس قاشق و چنگال

یکی دیگر از نکاتی که لازم است هنگام خرید سرویس قاشق و چنگال مد نظر داشته باشید تعداد و چند پارچه بودن آن است. در بازار می توانید سرویس های مختلفی از قاشق و چنگال را بیابید سرویس های 36 پارچه، 90 پارچه، 146 پارچه و غیره که بر اساس تعداد قاشق و چنگال ها و کاردها و یا اقلامی مانند دسرخوری، بستنی خوری، میوه خوری و یا تعداد کفگیر ملاقه ها و یا کاردهای بزرگ برش کیک و استیکی که دارند شمارش شده و تعداد پارچه های آن ها مشخص شده است.

4. سرویس جلو دستی یا مهمان

اگر برای جلوی دستی خود سرویسی را می خواهید تهیه نمایید بهتر است 6 نفره یا 12 نفره تهیه نمایید تا شامل کفگیر و ملاقه نیز باشد و برای چند مهمان اضافه هم کار شما را راه بیندازد اما اگر اهل برگزار کردن مهمانی های زیاد و مختلف در خانه خود هستید و ممکن است تعداد مهمان های شما از 12 نفر هم بیشتر باشد، ما پیشنهاد می کنیم سرویس های قاشق و چنگال 24 نفره را تهیه نمایید تا لازم نباشد در مهمانی های خود و بر سر میز و سفره غذا از دو مدل مختلف قاشق و چنگال استفاده نمایید. بنابراین میز شما همیشه زیبایی و چیدمان خوبی خواهد داشت.

5. برند و شرکت تولید کننده

برای بعضی ها برند و شرکت تولید کننده در خصوص کالایی که خریداری می کنند مهم است. البته این دیدگاه تا حدودی می تواند درست باشد زیرا شرکت های معتبر در حوزه تولید لوازم خانگی به واسطه تجربه کاری وسیع و به کارگیری دانش و فناوری روز محصولاتی را تولید و به بازار عرضه می کنند که از کیفیت بالا و زیبایی برخوردار باشد، بدین شکل مشتری را راضی نگه داشته و بازار را در این رقابت سخت برای خود حفظ می نمایند.
اما در این میان شرکت های نوپایی نیز هستند که تولیدات بسیار با کیفیتی داشته و در این بازار جایی برای خود باز کرده اند.
در ایران نیز برندهایی مانند زولینگن آلمان وی ام اف آلمان، جامبو ترکیه، راسل ترکیه، یونیک، کلاسی، ام جی اس، ناب استیل و .. موجودند که از کیفیت عالی و ظاهری زیبا برخوردارند.

6. طرح و شکل

با جستجو در بازار و یا فروشگاه های آنلاین فروش لوازم خانگی، با طرح های مختلفی از سرویس های قاشق و چنگال روبرو خواهید شد که می توانند مناسب سلیقه شما باشند.

اگر علاقمند به خرید قاشق و چنگال هایی با طرح و نقش های شلوغ و پر گل هستید سعی کنید از ظروف و سرویس های غذاخوری ساده تری استفاده نمایید تا طرح و زیبایی قاشق و چنگال های شما به چشم بیاید و اگر سرویس های غذا خوری شما گلدار و دارای طرح های شلوغ است بهتر است از قاشق و چنگال های ساده تر استفاده نمایید.

علاوه بر این در حال حاضر در بازار سرویس های قاشق چنگال با دسته های ملامینی و شیشه ای و یا چوبی و پلاستیکی نیز موجودند که بهتر است اگر به خرید آن ها علاقمندید از آن ها تنها برای جلو دست خود و پذیرایی از خانواده تان استفاده نمایید و برای مهمانی ها از سرویس سنگین تری بهره ببرید.

همچنین هنگام خرید این سرویس ها دقت کنید تا از جنس مرغوبی برخوردار باشند به طوری که هنگام شستشو، آسیب ندیده، زنگ نزنند و یا تغییر شکل نداده و از هم جدا نشوند.
همچنین برای خرید سرویس هایی که از استیل طلایی تولید شده اند و یا رنگ نقره ای و طلایی را به صورت تلفیقی دارند نیز دقت کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشند و بر اثر شستشو و گذر زمان رنگ آن ها مات نشده و از بین نرود.
برای این منظور و کسب اطمینان بیشتر می توانید از فروشنده شناسنامه کالا را درخواست نمایید تا در صورت پیدا کردن مشکل بتوانید از خدمات تعویض آن برخوردار گردید.

7. کیف و جعبه مخصوص

سرویس هایی که در بازار وجود دارند اغلب دارای کیف و یا کنسول هستند. وجود کیف یا کنسول به شما کمک می کند تا پس از شستشو بتوانید سرویس تان را در جای مخصوص خود قرار دهید و از آسیب رسیدن و خش افتادن روی آن ها جلوگیری نمایید.

 

راهنمای خرید سرویس قاشق و چنگال و 7 نکته که لازم است بدانید 3

چند نکته مهم برای نگهداری سرویس قاشق و چنگال

اگر می خواهید قاشق و چنگال های شما همیشه از همان درخشندگی و جلای روز اول برخوردار باشند بهتر است چند نکته را رعایت نمایید:

  • برای شستشو، آن ها را در آب گرم (نه خیلی داغ) قرار دهید تا چربی ها و باقی مانده های غذا به راحتی از روی آن ها پاک شوند، سپس با یک اسکاچ نرم و مواد شوینده آن ها را بشویید و آبکشی نمایید.
  • پس از شستشو، آن ها را با یک پارچه لطیف خشک نمایید و در جعبه و کیف خود قرار دهید تا هم جای کمتری را در کشوهای کابینت اشغال نماید و هم خط و خش نیفتد.
  • از قرار دادن آن ها در ظروف و قابلمه هایی که حاوی مواد غذایی داغ هستند جلوگیری نمایید تا رنگ آن ها تیره و سیاه نشود.
  •  از قرار دادن قاشق و چنگال های استیل خود در برابر حرارت مستقیم شعله بپرهیزید زیرا حرارت مستقیم از درخشندگی آن ها کاسته و باعث سیاهی آن ها خواهد شد.

با توجه به این نکات می توانید سرویس قاشق و چنگال مناسبی را تهیه نمایید و مدت ها از آن استفاده نمایید بدون آن که نیاز باشد هر چند سال یک بار سرویس دیگری را جایگزین آن نمایید.

 

[wcplpro categories_inc=”1114″ wcplid=”5d23b4895a36a”]

شهره شعبان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *