مطلبی خواندنی درباره تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه دمی چکه ای

نوشیدنی قهوه در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد

[wiki]قهوه[/wiki]یکی از نوشیدنی های پرطرفدار برای مردمان بیشتر کشورها به شمار می آید به طوری که روز خود را با نوشیدن آن آغاز کرده و در بین روز نیز برای رفع خستگی و بدست آوردن انرژی از دست رفته آن را به صورت داغ یا سرد می نوشند.

شاید خیلی از افرادی که علاقمند به استفاده از قهوه هستند مدل های مختلف قهوه را نشناسند و یا فرق بین دو قهوه اسپرسو و قهوه ی دمی چکه ای را ندانند، ما در این مطلب قصد داریم به بیان این تفاوت بپردازیم.

چه نکاتی این دو قهوه را از یکدیگر متمایز می کند؟

ابتدا به سراغ دانه های قهوه برویم برای درست کردن قهوه با روش اسپرسو دانه های قهوه باید خیلی ریزتر از قهوه ای باشد که در روش دمی از آن استفاده می کنیم.
در واقع سه نوع قهوه خرد شده داریم ریز، متوسط و درشت.

مطلبی خواندنی درباره تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه دمی چکه ای 1
پودر قهوه

علاوه بر پودر قهوه که برای درست کردن قهوه اسپرسو به آن نیاز داریم، یک دستگاه اسپرسوساز نیز لازم است تا به کمک آن عمل دم اوردن این قهوه را انجام دهیم. در انجام کار با دستگاه اسپرسو، نیاز هست تا شما از سرعت عمل خوبی برخوردار بوده و با دستگاه هماهنگ باشید.

روش کار با دستگاه اسپرسو به این شکل است که ابتدا باید پودر قهوه را داخل فیلتر ریخته و آن را به وسیله تمپر فشرده کنید. ( تمپر یک وسیله برای فشرده کردن قهوه است که مدل های متنوعی دارد و باید فیلتر را روی سطح صافی قرار داده و به وسیله تمپر روی قهوه فشار یکسانی را وارد نمایید) اگر فشرده کردن قهوه به وسیله تمپر به درستی صورت نگیرد قهوه شما آبکی خواهد شد.
پس از آن لازم است تا آب نسبتا جوش به مدت 10 تا 15 ثانیه از میان این قهوه های پودر شده عبور کرده و شات اسپرسو آماده شود.

 

تمپر
تمپر وسیله ای است برای فشرده کردن قهوه داخل فیلتر

 

در حال حاضر دستگاه هایی به بازار آمده است که می توانید از کپسول های آماده قهوه اسپرسو در آن ها استفاده کرده و با فشار بخار آب یک شات قهوه را آماده نمایید.
از دیگر تفاوت هایی که بین قهوه اسپرسو و قهوه دمی وجود دارد می توان به غلظت متفاوت آن ها اشاره کرد. قهوه اسپرسو از غلظت بالاتری برخوردار بوده و ذرات معلق بیشتری دارد که در آب جوش حل شده اند.

قهوه ی اسپرسو همچنین دارای کرمی است که مانند کف روی آن را پوشانده و طعم خوبی را برای اسپرسو به وجود خواهد آورده.

اکنون ببینیم قهوه دمی چگونه آماده می شود؟

نوشیدن قهوه دمی اصولا در بین مردم رایج تر است و شیوه دم کردن آن نیز ساده تر می باشد. این نوع قهوه به روش دمی چکه ای و یا فیلتر شده و با ریزش قطره آب آماده می گردد. با این روش آب بر روی پودر قهوه ریخته شده و به این روش قهوه آرام دم کشیده و آماده می گردد.
برای درست کردن قهوه دمی از روش های دیگری نیز می توان استفاده کرد.

فرنچ پرس
قهوه ساز الکتریکی (روش چکه ای)

که در هر دو مورد از قهوه یکسانی برخوردار خواهیم شد.

اکنون بهتر است برویم سراغ کافئین یعنی ببینیم میزان کافئین در کدام یک از این نوع قهوه ها بیشتر است؟
این طور به نظر می رسد که میزان کافئین موجود در قهوه اسپرسو باید خیلی بیشتر از قهوه ی دمی باشد، اما از آن جا که سایز فنجان های اسپرسو کوچکتر از اندازه فنجان قهوه دمی است بنابراین از میزان کافئین کمتری هم برخوردار است.

 

مطلبی خواندنی درباره تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه دمی چکه ای 2
دستگاه اسپرسو ساز

 

قهوه دمی و اسپرسو را می توان به همین روشی که طرز تهیه اش را گفتیم آماده کرد و نوشید اما علاوه بر این می توان در تهیه ی سایر قهوه ها نیز از آن ها استفاده کرد بخصوص قهوه اسپرسو که در تهیه و آماده سازی سایر قهوه ها مانند کافه لاته، کاپوچینو و کافه امریکانو که هر کدام عطر و طعم خاصی دارد، به عنوان پایه اصلی مور استفاده قرار می گیرد.

امروزه دستگاه های اسپرسو ساز، قهوه ترک ساز و .. در مدل های متنوع با برندهای مختلف در بازار موجود است که می توانید بر اساس نیاز خود یکی از آن ها را خریداری کرده و قهوه خود را آماده و نوش جان کنید.

شهره شعبان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *