نسپرسو: کپسول های دوست داشتنی

نسپرسو: کپسول های دوست داشتنی 1

چرا قهوه های کپسولی به بازار آمدند؟

قهوه یکی از نوشیدنی های خاص در سرتاسر دنیا به شمار می آورد که دوستداران بی شماری دارد و روزانه به مقدار زیادی در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. مقاله ی قهوه؛ از کپسول تا نوشیدنی خاص به این مطلب می پردازد که چه چیز باعث شد تا قهوه های کپسولی وارد بازار شوند؟

قهوه نوشیدنی ای است که خستگی را از تن می زداید و انرژی از دست رفته را به بدن باز می گرداند. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به همین جهت نوشیدنی مناسبی برای ورزشکاران به شمار می آید.

قهوه در سطح جهان و در کشورهای مختلف به روش های خاص و گوناگونی آماده و سرو می شود و نوشیدنی های متعددی را می توان تهیه کرد که پایه و تم اصلی آن ها قهوه است. پس اینکه بتوانید یک شات و یا فنجان قهوه را خوب عمل آورید، نیاز به این دارد که در این مسیر به یک باریستای حرفه ای تبدیل شده باشید.

همان طور که گفتم عمل آوردن و دم کردن این نوشیدنی خوش عطر و طعم روش های خاص خود را دارد و شاید هر کسی نتواند یک قهوه خوب و ایده آل را تهیه کند.

خب همین مسئله باعث شد تا شرکت هایی که در این حوزه دست داشتند و از تولیدکنندگان بزرگ قهوه در دنیا به شمار می آمدند، کپسول ها و پدهای قهوه ( اسپرسو) را در طعم ها و مدل های متنوع تهیه و به بازار عرضه کنند. با این نوع از محصولات مشکل کسانی که چندان تبحری در دم آوردن قهوه نداشتند و یا به جهت مشغله کاری وقتی برای آماده کردن این نوشیدنی دلچسب نداشتند حل شد و توانستند به راحتی این نوشیدنی خاص را آماده کرده و نوش جان کنند.

برای استفاده از این کپسول ها شما دیگر نیازی به اندازه گیری پودر قهوه و یا استفاده از تمپر و .. نخواهید داشت.

البته نکته حائز اهمیت در اینجا این است که شما زمانی می توانید از این کپسول ها و یا پدها استفاده کنید که در خانه و یا محل کارتان دستگاهی که از این کپسول ها پشتیبانی کند، در اختیار داشته باشید.

نکته: این نوع از کپسول ها همان طور که در بالا هم اشاره شد کمک می کنند تا شما بتوانید یک شات قهوه اسپرسو آماده کنید. البته باید این نکته را هم اضافه کنم که قهوه ترک جدای از آن ها به شمار می آید، زیرا برای تهیه آن می توان از پودر قهوه استفاده کرد و حتما نیازی به داشتن دستگاه قهوه ساز خاصی ندارید. هرچند که دستگاه های قهوه ترک ساز متعددی هم این روزها به بازار عرضه شده است که کمک می کند تا با استفاده از کپسول مناسب همان دستگاه، قهوه ترک دلخواهتان را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت و غلظت آماده کنید.

از آن جایی که قهوه اسپرسو پایه تهیه بعضی قهوه ها و نوشیدنی ها از جمله لته، امریکانو، موکا و .. به شمار می آید، پس نیمی از کار شما با استفاده از این کپسول ها و دستگاه های مخصوص آسان شده است.

 

نسپرسو: کپسول های دوست داشتنی 2

 

قسمت های تشکیل دهنده کپسول قهوه

درپوش: که از جنس آلومینیوم می باشد و به صورت مشبک تهیه شده است و با باز شدن آن آب داغ با فشار وارد کپسول خواهد شد.

فیلتر قسمت بالا : این فیلتر از نم کشیدن و یا تغییراتی که ممکن است محیط و یا هوا روی کپسول ایجاد نماید جلوگیری می کند.

پودر قهوه که در قسمت اصلی بدنه قرار دارد که دور آن را محفظه ای از جنس آلومینیوم یا پلاستیک در بر گرفته است.

فیلتر زیرین: این قسمت نیز مانند فیلتر بالایی عمل می کند.

این لایه ها کمک می کنند تا قهوه طعم و عطر خوب خود را حفظ نماید.

حال که با قسمت های مختلف یک کپسول قهوه اسپرسو آشنا شدید باید بدانید دستگاهی که می توان از این کپسول ها داخل آن استفاده کرد یا باید از برند نسپرسو و یا از برند دولچه گوستو  و یا کافیسیمو باشد. البته برندهای متنوع دیگری نیز دستگاه های اسپرسوساز را تولید کرده اند که از کپسول قهوه های این سه برند پشتیبانی می کند.

 

نسپرسو: کپسول های دوست داشتنی 3

 

چه شرکتی اولین بار این کپسول ها را ابداع کرد؟

شرکت نسپرسو که یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت نستله در سوئیس می باشد، برای اولین بار این نوع قهوه را در محفظه هایی از جنس آلومینیوم به بازار عرضه کرد. دلیل اینکه از پوسته های آلومینیومی استفاده کرد نیز این بود که کمک کند تا این پوسته ها بتوانند دوباره در چرخه بازیافت قرار گیرند و به این شکل از آسیب رسیدن به طبیعت نیز جلوگیری گردد که البته اقدامات وسیعی هم در این خصوص توسط شرکت نسپرسو و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در این خصوص انجام شد و به نتایج خوب و مناسب و شایسته ای نیز دست یافت.

کپسول های متنوع ساخت شرکت نسپرسو:

انواع کپسول قهوه هایی که شرکت نسپرسو تولید کرده است از نظر طعم و یا کافئین دار بودن و .. به چند دسته تقسیم می شود:

(اینتِنسو Intenso) این نوع از کپسول‌ها نسبت به سایر تولیدات این مجموعه از غلظت بیشتری برخوردارند و برای افرادی که به دنبال چشیدن طعم اصیل قهوه هستند مناسب می باشد. این قهوه دارای تلخی بیشتری است.

Kazaar قهوه ای است که طعم بسیار قوی و غلیظی دارد.

Dharkan قهوه ای همراه با پودر کاکائو و غلات که مدت طولانی تری تفت داده شده است.

Ristretto قهوه ای به شدت روست شده و غنی از عطر و طعم است.

Arpeggio قهوه ای با طعمی بسیار قوی که با مقداری پودر کاکائو ترکیب شده است.

Roma این نوع قهوه دارای طعم تلخ ملایم و خاکی مانند، با ماندگاری بالاست.

(اسپرسو Espresso) متداولترین و قدیمی ترین نوع قهوه که دارای ترکیباتی از بهترین قهوه ها است و مردم از طعم خوش آن لذت می برند.

Livanto یکی از بهترین قهوه های نسپرسو با طعمی مانند گندم و متعادل است

Capriccio این قهوه دارای اسیدیته ملایم و عطری قوی می باشد

Volluto قهوه ای است با طعمی شیرین و بیسکویتی که اسیدیته‌ یا ترشمزگی این کپسول قهوه کمتر بوده و طعمی میوه ای دارد.

Cosi قهوه ای است با غلظت سبک و دارای طعم مرکبات

(تک-منطقه ای خالص Pure Origin) این نوع قهوه ها به صورت خالص از بهترین و خاصترین مزارع جهان به دست آمده اند.

کشور هندوستان – Indriya from India  قهوه ای قدرتمند و تند که مخصوص مناطق جنوبی هند بوده و علاوه بر غلظت فراوان دارای تندی بی نظیری است که مناسب کسانی است که طعم تند فلفل را  می پسندند.

کشور کلمبیا – Rosabaya de Colombia این قهوه دارای غلظت و طعمی متعادل است و با توجه به اسیدیته‌‌ی ملایم، طعمی میوه ای با تلخی اندک دارد.

کشور برزیل – Dulsao do Brasil قهوه‌ای بسیار خوش طعم و عالی و متعادل که طعم جو به همراه عسل را در خود دارد.

(لانگو Lungo ) این نوع از کپسول های نسپرسو به اندازه دو شات قهوه اسپرسو تولید می کند.

Fortissio Lungo این قهوه به همراه مقدار کمی روبوستا تهیه شده است و دارای بالاترین غلظت و تلخی بسیار زیاد می باشد.

Vivalto Lungo دارای طعمی بسیار ملایم می باشد که رایحه ای مانند عطر گل در آن مشهود است.

Linizio Lungo قهوه ای با طعم جو و غلات و دارای تلخی بسیار کم و ملایم که مناسب برای افرادی است که به طعم تلخ قهوه علاقه ای ندارند.

(بدون کافئین Decaffeinato) این کپسول ها نوع خاصی از محصولات نسپرسو به شمار می آیند که مناسب برای افرادی است که به مصرف کافئین حساسیت دارند و شامل مدل های زیر می شود.

Decaffeinato Intenso این قهوه عربیکا بوده و به همراه کمی ربوستا طعمی کاکائویی پیدا کرده است و گرمای زیادی تولید می کند.

Decaffeinato Lungo

Decaffeinato

(طعم دار متنوع Variations) این دسته از کپسول ها نیز مناسب برای کسانی است که علاقمند به چشیدن طعم های جدید و تازه از قهوه هستند. این کپسول ها با طعم های وانیلی و کاراملی و شکلاتی در بازار موجودند.

وانیلی – Vanilio قهوه ای همراه با عطر خوش وانیل

کاراملی – Caramelito دارای طعمی شیرین و کاملی است و برای افرادی مناسب است که علاقه ای به مزه کردن طعم تلخ قهوه ندارند.

شکلاتی – Ciocattino این قهوه دارای غلظتی بالا به همراه طعم شکلاتی است.

پس از معرفی انواع قهوه های کپسولی نسپرسو باید اضافه کرد به جهت استفاده بیش از حد این نوع از کپسول ها چه در خانه ها و یا کافه ها و … در سطح جهان، شرکت های بسیاری دست به طراحی و تولید دستگاه های اسپرسوسازی که از این کپسول ها پشتیبانی کند، زده اند مانند دستگاه های اسپرسوساز برند دلونگی و کیچن اید که به خانه دوستداران قهوه راه یافته است.

به عنوان مثال برای استفاده از کپسول های دولچه گوستو تنها می توان از دستگاه های اسپرسوساز دلونگی که مخصوص این کپسول ها تولید شده اند استفاده کرد.

 

نسپرسو: کپسول های دوست داشتنی 4

 

شرکت استارباکس و قهوه های کپسولی

از شرکت های دیگری که دست به تولید کپسول های قهوه زد و و توانست در مدت زمان کمی به محبوبیت و شهرت جهانی دست یابد، شرکت استارباکس بود. این برند امریکایی توانست با تولید این نوع از قهوه ها به فروش بالانی جهانی برسد و محصولات خود را با قیمت هایی خاص و بسیار گران به فروش برساند.

شرکت نسکافه؛ طعمی فراتر از قهوه

از دیگر شرکت های تولید کننده این قبیل محصولات می توان به شرکت سوئیسی نسکافه که از زیر مجموعه های شرکت نستله می باشد اشاره کرد. این شرکت کپسول هایی را تهیه کرده است که نه تنها دارای پودر قهوه می باشد بلکه در این کپسول ها پودر شیر و یا کاکائو و .. هم به کار رفته است که می توان نوشیدنی های متنوعی را به کمک آن ها آماده کرد.

پدهای قهوه نیز که به آن ها اشاره کردیم قابل استفاده برای تهیه ی یک فنجان قهوه می باشد که البته نیاز به دستگاه هایی است که از این پدها پشتیبانی کند. البته می توان گفت که با وارد شدن کپسول های قهوه به بازار و استقبال بالای دوستداران قهوه، این پدها اغلب کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

شهره شعبان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *